Τρίτη 24 Φεβρουαρίου 2015

ΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΝΥΧΤΑ


Ένα από τα ζητήματα που παρουσιάζουν διδακτικό ενδιαφέρον από τη θεματολογία του μακρόκοσμου είναι το πρόβλημα της εναλλαγής της ημέρας και της νύχτας. Τα παιδιά, όμως, της προσχολικής ηλικίας δυσκολεύονται να κατανοήσουν τη διαδικασία της δημιουργίας της ημέρας και της νύχτας  γιατί δε γνωρίζουν  το ότι η γη περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της.  Αποδίδουν , λοιπόν, την εναλλαγή της ημέρας και της νύχτας στη μετακίνηση του ήλιου πίσω από τα βουνά ή σε άλλες χώρες ή σε έναν φυσικό αυτοματισμό, με βάση τον οποίο ο ήλιος φέρνει τη μέρα και το φεγγάρι τη νύχτα. (Βοσνιάδου, 1992 Ραβάνης, 1999). Προκειμένου, επομένως να επεξεργαστούμε το συγκεκριμένο θέμα, φροντίσαμε να έχουμε  να έχουμε ασχοληθεί  στην τάξη μας με το θέμα πλανήτες και διάστημα και έτσι τα παιδιά  γνωρίζουν ότι ο ήλιος και η γη συνυπάρχουν σε ένα ενιαίο χώρο με τους άλλους πλανήτες.Επιπλέον, αναγνωρίζουν πια  το σφαιρικό σχήμα ως το καταλληλότερο για να απεικονίζουν τον πλανήτη Γη , τον ήλιο και τους άλλους πλανήτες του ηλιακού μας συστήματος. Ξεκινώντας το θέμα μας το οποίο κατά κύριο λόγο στηρίζεται στις Νέες Τεχνολογίες, παρακολουθήσαμε στο διαδραστικό πίνακα μία προβολή βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=hWkKSkI3gkU. Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι καθ΄όλη τη διάρκεια του βίντεο μεταφράζαμε στα παιδιά τα όσα διαδραματίζονταν. 


Στη συνέχεια, δημιουργήσαμε έναν εννοιολογικό χάρτη για να ανιχνεύσουμε τα όσα γνωρίζανε τα παιδιά σχετικά με το θέμα. Και φυσικά οι γνώσεις τους ήταν εκπληκτικά πολλές. Ο εννοιολογικός χάρτης δημιουργήθηκε με το λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης Kidspiration. Αργότερα, δώσαμε στα παιδιά μία υδρόγειο και ένα φακό και  τους ζητήσαμε  να αναγνωρίσουν την γη και τον ήλιο   Τα παιδιά εντόπισαν   πάνω στην υδρόγειο σφαίρα την Ελλάδα. και ζητήσαμε από αυτά  να πουν αν στην Ελλάδα έχουμε μέρα ή νύχτα όταν η χώρα βρίσκεται απέναντι από τον φακό. Όταν  πειστήκαμε   ότι τα παιδιά έχουν κατανοήσει ότι η πλευρά που φωτίζει ο ήλιο έχει μέρα, ζητάει να πουν αν την ίδια στιγμή στην διαμετρικά αντίθετη πλευρά της υδρογείου έχει μέρα ή νύχτα. Επιπλέον, με τη βοήθεια του λογισμικού Tux paint που είναι ένα ελεύθερο, βραβευμένο πρόγραμμα ζωγραφικής για παιδιά, τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες των τριών ζωγράφισαν  τη μέρα ή τη νύχτα αντίστοιχα, όπως τις αντιλαμβάνονται. Βεβαίως, δεν παραλείψαμε να ζωγραφίσουμε τη μέρα και τη νύχτα με συμβατικά μέσα ζωγραφικής και να γράψουμε επάνω τις λέξεις ΄μέρα και νύχτα΄.  Μία ακόμη δραστηριότητα που εντυπωσίασε τα παιδιά ήταν η αντιστοίχηση εικόνων και λέξεων χρησιμοποιώντας το λογισμικό Hot Potatoes. Επίσης, παρακολουθήσαμε το  παραμύθι ' Ο φεγγαροσκεπαστής'.



Κλείνοντας το θέμα το οποίο άρεσε πολύ στα παιδιά δημιουργήσαμε έναν τελικό εννοιολογικό χάρτη  πάλι με το λογισμικό εννοιολογικής χαρτογράφησης Kidspiration. Εντυπωσιαστήκαμε από το πόσες πολλές γνώσεις κατακτήσαμε!


  














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...